23.2.2011 10.00

Autotuojat ry: E10-bensiinin soveltuvuuslistaa on tarkennettu Mitsubishin osalta

Maahantuojan ilmoituksen mukaan E10-bensiini soveltuu valmistusvuodesta riippumatta kaikkiin bensiinikäyttöisiin Mitsubishi-malleihin lukuun ottamatta polttoaineen suorasuihkutuksella varustettuja GDI-malleja. Aiemman tiedon mukaan E10-bensiini soveltui vain vuoden 1999 jälkeen valmistettuihin Mitsubishi-malleihin.

Vuoden alusta tuli myyntiin uusi, enintään 10-tilavuusprosenttia etanolia sisältävä 95 E10-bensiini. Uusi bensiini sopii noin 73 prosenttiin Suomen autokannassa olevista bensiinikäyttöisistä autoista. Niissä autoissa joihin uusi bensiini ei sovi, tulee käyttää 98-oktaanista E5 -bensiiniä. Muutenkin moottorin oktaanilukuvaatimus on aina ensisijainen; jos vaatimus on korkeampi kuin 95, ei 95 E10 sovellu käyttöön, vaan on käytettävä 98 E5 -bensiiniä. Ensisijaisesti uuden bensiinin soveltuvuuden omaan autoon voi tarkistaa osoitteesta www.e10bensiini.fi. Mikäli tältä sivustolta ei löydy tietoa, kannattaa ottaa yhteyttä merkkiliikkeeseen tai auton maahantuojaan.

Maahantuojien ilmoittamien tarkentavien tietojen vuoksi auton omistajien kannattaa tarkistaa uuden bensiinin soveltuvuus toistaiseksi aika ajoin uudelleen.

Lisätiedot:

toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ry, puh. 040 729 4513