21.1.2011 15.00

Autotuojat ry: 95 E10-bensiinin soveltuvuuslistaan on tullut muutoksia

Vuoden alusta tuli myyntiin uusi, enintään 10-tilavuusprosenttia etanolia sisältävä 95 E10-bensiini.

Uusi bensiini sopii noin 73 prosenttiin Suomen autokannassa olevista bensiinikäyttöisistä autoista. Niissä autoissa joihin uusi bensiini ei sovi, tulee käyttää 98-oktaanista E5 -bensiiniä. Muutenkin moottorin oktaanilukuvaatimus on aina ensisijainen; jos vaatimus on korkeampi kuin 95, ei 95 E10 sovellu käyttöön, vaan on käytettävä 98 E5 -bensiiniä.

Ensisijaisesti uuden bensiinin soveltuvuuden omaan autoon voi tarkistaa osoitteesta www.e10bensiini.fi. Mikäli tältä sivustolta ei löydy tietoa, kannattaa ottaa yhteyttä merkkiliikkeeseen tai auton maahantuojaan.

Nissanin soveltuvuustietoihin muutoksia

Soveltuvuuslista julkaistiin netissä viime vuoden toukokuussa. Tämän jälkeen listaan on tullut useampia tarkennuksia ja muutoksia. Viimeisin muutos tehtiin tänään, kun Nissanin tiedot tarkentuivat.

Sen lisäksi, että Nissan lisäsi listalle uusia malleja, Nissan Primeran ja Nissan Micran kohdalla tiedot muuttuivat; Micran osalta uusi bensiini sopii käytettäväksi mallivuodesta 2002 alkaen ja Primeran osalta mallivuodesta 2001 alkaen. Mikäli auton mallivuosi on epäselvä, sen voi tarkistaa rekisteröintitodistuksesta löytyvän runkonumeron perusteella merkin jälleenmyyjältä tai maahantuojalta.

Maahantuojien ilmoittamien tarkentavien tietojen vuoksi auton omistajien kannattaa tarkistaa uuden bensiinin soveltuvuus toistaiseksi aika ajoin uudelleen.

Jatkossa tiedotamme olennaisista soveltuvuuslistaan tulevista muutoksista lehdistötiedotteella.

Lisätiedot medialle:

toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ry, puh. 040 729 4513